Vaujany-Marmotte week 2018

De week:

De routes zijn zondag 1 juli (vaujany 175km 4000hm) De tijdritten sla ik over en zondag 8 juli (marmotte 175km 4500hm)

De route bovenstaand  voor zondag 8 juliCol du GlandonCol du Telegraph
Col du Galibier

Alpe d’Huez

8/7
Gisterenavond; na het pastabuffet en toetje om 21.45u naar bed. Om half 11 ik had al geslapen een superactie van Esther. Er zat een Fransman luid te bellen in de tuin. Esther naar het balkon en riep HÉ SSSSST!! En hij ging naar binnen geweldig. Om 5u gaat de wekker wassen ontbijten en om 6u zat ik op de fiets naar de start. Esther staat bij de 1e stop op de glandon. Nu om 6.40u sta ik aan de start. #zinin. Om 7:07 rij ik over de startstreep. Op naar de eerste col van de dag. Col du glandon. Gelijk al een pittige 23km klimmen. Met stijlen stukken en dan weer afdalen geen lekkere klim dus. Maar dat is de héle tocht niet. Onderweg kom ik de schijfremmen Belg tegen. En ik wordt ingehaald door iemand op een guillem.  Schoon fiets je roept hij mij toe😁. Bij het stuwmeer haal ik iemand in op 1 been, wat een held. Om even voor half 10 ben ik bij de eerste stop. Esther herkend mij aan mijn stijl vanuit de verte 😎 En nog 100m en ik ben er gaat iedereen op de op de post mij aanmoedigen GERRIT GERRIT GERRIT. Kippevelmomentje 😍 extra eten bijvullen bidons Esther een dikke kus en weer door. Tijdwaarneming stopt in de afdaling. Deze is erg gevaarlijk Dus op de reserve naar beneden maar dat is lastig met hele stukken van 10% maar het gaat goed. En een half uurtje later ben ik beneden.  Even later gaat de chrono weer lopen. Op naar de Telegraph door het dal maar absoluut niet valk . Dat is ca 40km. Een groepje opzoeken is het mooiste. Ik rij in een groepje van een man of 40 prima zou je zeggen. Maar wat doen deze mannen. Ze gaan elkaar aan kijken niemand wil op kop. Wat een haantjes. Ik ga geen 20 rijden en ga naar de kop en iedereen duikt in mijn wiel. Prutsers. Bij de heuvel (2x Brienenoord ongeveer) werd ik weer ingehaald door de mannen. Ik moest de groep loslaten en ben op mijn gemakkie naar de voet van de Telegraph gereden. Het weer inmiddels lucht strak blauw 26gr. Prima. Nog even bidonnetjes vullen en beginnen aan de 12km lange klim. Geen bijzonderheden vlak onder de top stond stond maarten van het hotel. Even wat eten bidonnetjes vullen. Qua kilometers zijn we over de helft (95)maar we krijgen nog 2 klimmetjes voor de kiezen. Oké ik ga weer verder Na de top 5km afdalen naar de voet van de galibier. 17km klimmen en 1300 hoogtemeters. Even mijn rugzakken van mijn shirt herschikken en zie ik op app. dat Rob op de Telegraph bij maarten heeft opgegeven 😥jammer maar een wijze beslissing. Ik ga beginnen aan de 3e klim. En hier staan de eerste fietsers al over hun stuur gebogen of zittenaan de kant uit te blazen. Ik rij door. Kijk om mij heen wat is het hier mooi terwijl ik stamp op de pedalen 8 a 9% continu. 8km onder de top nog een waterpunt.
Nog 8km stijlen wand racen (voor mij gevoel dan) het blijft gewoon 8-10% tot de top. Half 3 was ik boven. Stop hotel gemist zij blijken achter niet de galibier op te mogen, geweerd door de organisatie. Wel een baal momentje. Gelukkig was het goed weer en was er op de top een post van de organisatie. Goed alternatief dus. Oké de afdaling in. 40km afdalen tegen wind maar wel lekker. Bij de bocht van la bararde hadden we een groepje gevormd. En wie ging erop kop…… Ik zei de gek😂 heerlijk 30 man in mijn wiel. Na een korte stop aan de voet van de Alpe begin ik om 16.10u aan de klim. Oef dat wordt heftig. Ik moet 4x stoppen bocht 16 11 7 en 3. Lekker belangrijk. Om even over zessen kom ik over de finish. Val gelijk Esther in de armen HEERLIJK. Daarna medaille paste en diploma ophalen. Even zitten en om 19u op de fiets naar het hotel. Daar wordt ik onthaald en omhelst door Rob. Lekker douchen BBQ en leuke gesprekjes met een ieder. Om 10 voor 10 komen de laatste 2 bij het hotel. Over helden gesproken… morgen weer naar huis. Truste😁

7/7

Gisterenavond voor de wedstrijd nog een uitleg vanuit het hotel  van de dag van morgen. (zondag) Op alle 4 de bergen staan eigen verzorgingsposten. We kunnen weer 4 zakjes inleveren met daarop je startnummer naam en verwachte doorkomsttijd. En vullen met voeding reserve banden armstukken etc. Wat betreft de doorkomsttijden. Ik heb er dit van gemaakt. Met 2016 als leidraad.
Glandon 9.45u
Telegraph  12.30u
Galibier 14.30u
Alpe d' huez 17.30u
De wedstrijd was mooi voor de Belgen. Ze staan na 2-1 winst op Brazilië in de halve finale. Ik was om 7u alweer wakker en werk mijn blog bij. Half 9 gaat de wekker. Na het ontbijt fiets klaar maken en daarna startnummer halen bovenop de Alpe. Bij terugkomst zijn er pannenkoeken en wafels ipv pasta. Vanmiddag tasjes klaar gemaakt voor de verzorgingsposten. Toen even relaxen. Vanavond 19u pastabuffet. En op tijd naar bed.  Morgen om 5u gaat de wekker.

6/7
We zijn al weer 8 dagen hier. Half 9 wekkertje daarna ontbijten. Esther wil proberen de Alpe te beklimmen. Eerst nog even relaxen en om 10.45u rijden we samen weg. Helaas zonder Rob die gaat de ene keer goed de andere keer minder. Dus samen op weg. Esther rijd na ruim 1km door een gat. Lek!!!! Hoor ik achter mij. Oké een stootlek kan gebeuren. Nieuwe binnenband erom en ik stel voor even langs de verhuurder te rijden en krijgen zonder problemen een nieuwe binnenband mee. En ook nog een nieuwe CO2 patroon zonder erom te vragen. Service. Op naar de Alpe om half 12 beginnen we aan de klim. Esther zie ik gelijk al harken. Er zit blijkbaar een zwaarder verzet op dan haar eigen fiets. Dus dat zal pittig worden. Het is heel druk op de Alpe. Veel deelnemers aan de marmotte gebruiken de klim als laatste training en halen gelijk hun startnummer op. In bocht 9 komen we een Brabander tegen met een blauw shirt met cafe de zwaan Son erop. Hé zegt Esther dat is mijn geboorte dorp. Even gekletst en weer verder maar het verzet is echt te zwaar en we besluiten om in huez af te buigen en via de pas de la confession naar het hotel te gaan. Daar gelijk maar aan de pasta. En Rob schuift ook aan. Na een lekker verfrissende douche gaan we naar het dorp. Fiets Esther teruggebracht en de laatste inkopen gedaan. Vanavond tijdens het diner. Brazilië-België. Er zijn heel veel Belgen hier dus dat kan gezellig worden. Morgen startnummer ophalen. Naar verluidt krijgen we een rugtas. Misschien kunnen we een koeriersbedrijf beginnen 😂

5/7

Vandaag een feestdag. Esther komt onze kant op!!!! Om 5.15u was ik even wakker Esther een goede reis gewenst. Daarna schrok ik om 6.45u wekker van de wakker. Wassen ontbijten op naar Lyon Saint-Exupery. Om 9.15u vind ik de terminals volgen planning is Esther geland om 9.15u! Ik ga bij terminal 1 staan en dat blijkt de juiste. Om 9.50u komt Esther door de deur. Hoera Dikke knuffel en zoenen we zijn blij elkaar weer te zien. We lopen naar de auto tikken 7.50eur. af en rijden terug naar het hotel in Allemont. Om half 12 zien we Rob op het terras zitten en is ook blij Esther weer te zien. Na de koffie heeft Esther wel zin om een stukje te fietsen. Rob is nog niet fit genoeg om mee te gaan. We gaan lunchen in Bourg. En dan gaat het regenen 😂 Na de lunch is het weer droog en komen we via een stukje klimmen en de stuwdam na 25km weer terug in het hotel. Douchen en Esther ligt even te rusten als ik onder de douche vandaan kom. Toen zijnwe gezamelijk aan de pasta gegaan, Daarna gingen Rob en Esther nog even wandelen. En na het eten gingen we allemaal op tijd naar bed.. Morgen weer een nieuwe dag.

4/7
Verjaardag schone zus!!!!!! 55 mooie leeftijd JW. Half 9 ontbijt Rob is niet topfit. We besluiten toch om samen weg te gaan om een toertje te doen. De bedoeling is de col de laberarde te rijden. Een klim van ca 25km met stijgingspercentage's van 0 tot 11% geen loper dus. Maar goed te doen. En de omgeving is er prachtig. Met z’n 2en beginnen we aan de klim maar na een 3km keert Rob helaas om. Maar het goede nieuws is dat hij in de loop van de dag weer zo goed als helemaal is opgeknapt. Op de top een cola en een crepe en om even voor 16u was ik weer terug. Samen met Rob aan de pasta!!! We raakten in gesprek met Duitsers de man was aan het trainen voor de otztaler marathon in Oostenrijk 232km en 5000 hoogtemeters. Leuke uitdaging voor in de toekomst?😂 Na de pasta en douche gingen we nog even naar bourg. Rob wilde even naar een podoloog. Die blijkt al 2 jaar weg van dat adres. Helaas. Rob wilde ook een wasje doen. Ik ging tanken en de fiets voor Esther ophalen. Het is er loeidruk. Het lijkt wel of iedereen iets aan zijn fiets veranderd wil hebben met het oog op de marmotte. Daarna weer terug naar het hotel en gelijk aanschuiven. Na het eten Esther bellen geen gehoor is aan het feesten bij haar zus en heeft de telefoon op stil. (Denk ik) Morgen komt ze om 9u aan in Lyon. #zinin

3/7
Gisterenavond heel gezellig druk buiten regende het en iedereen at binnen. Ik denk wel met een man of 50. De gastenlijst is weer compleet anders veel mensen zijn gisteren vertrokken en uiteraard weer nieuwe mensen voor in de plaats. Veel marmotte deelnemers Ook veel Belgen dus uiteindelijk werd het toch nog gezellig in de laatste minuut 3-2 winst. Vannacht was het weer erg warm. Rob heeft een rustdag vandaag. Ik ga wel om 10u zit ik op de fiets voor een rondje Alpe d' huez. Om half 11 begin ik aan de voet. Het is al redelijk warm 25gr. Gevoel in de benen is goed. Eerst maar in gesprek met mezelf wat ik morgen ga doen. Tijd genoeg😂 Morgen is een tijdrit : Alp op afdalen via vilar recullas en dan de vaujany nog op en dan nog 4km verder als zondag. De marmotte wil ik eigenlijk redelijk goed rijden dus ik besluit hem morgen niet te rijden. O ja ik was aan het klimmen na een uur bereik ik huez. Voor de kenners vlak voor bocht 6. Ik rij door. Om exact 12u kom ik over de tour de France finish. 1,5u over de hele klim een normale tijd voor mij. Maar ook een teken dat de vermoeidheid nog niet uit de benen is. Bij terugkomst in het hotel douchen en pasta eten. In de middag wat kletsen voetbal kijken. 's avonds vaste ritueel eten voetbal kijken. Morgen kijken we wel of we samen op pad gaan.
de route van vandaag

2/7
Vandaag de day after. Om half 9 weer de wekker, na het ontbijt gelijk maar even uitfietsen. We gaan naar Bourg. Ik heb gisteren een spaak gebroken en even kijken of die gelijk gerepareerd kan worden. Ja gelukkig wel. 12 euries aftikken en ik kan weer door 🙂 Daarna terug naar het hotel. Toen maar even gebruik gemaakt van het dagelijkse pasta buffet. Toen even plat. Om half 4 weer wakker en of je daar nou echt van op knapt? Toen even mijn moeder gebeld, die nam op je heb gewonnen he? Dat had ze gisteren gehoord van Esther, mooi toch, ik heb het maar zo gelaten. Ook nog even Brazilië – Mexico gekeken. Wat een draak van een wedstrijd. Vanavond hier met veel Belgen naar België-Japan kijken dan maar. Morgen gaan we weer allebei ons weg. Rob heeft een rustdag in zijn schema. Ik ga woensdag denk toch de tijdrit rijden. Na de ervaring van gisteren had ik geen moraal. Maar een nachtrust doet soms goed.
de rit voor vandaag

1/7 d-day slecht geslapen. Iemand beneden in de tuin een uur lang aan de telefoon 😣 ik had 2 keuzes deur dicht of in mijn beste Frans de man te vragen wat zachter te praten. Ik koos voor het 1e on 0.00u was hij uitgepraat. Deur open en slapen. spannende dag voor de boeg. Half 6 gaat de wekker een lekkere douche en dan ontbijten. Het is al lekker druk als we beneden komen. Allemaal gespannen koppies. Mooi! We hebben 2 extra ververs punten vanuit het hotel. De 2 zakken met spullen erin afgegeven. Na een stevig ontbijt vetrekken we om 6.42u rijden we naar de start. Het is maar 10min vanaf het hotel. Om 10 voor 7 nog even een bakkie en on 7.05u sluiten we achteraan in de rij. Totaal zijn er denk ik 1500 deelnemers. Om 7.15u klinkt het startschot. Rob had mij al verteld dat het hard zou gaan naar de voet van de 1e klim. Hij krijg gelijk. Het loopt 20km 2 a 3% naar beneden. Mijn topsnelheid van de hele rit bereik ik achteraf op dit stuk 68,4km/u!!!! Gekkenwerk eigenlijk maar in het peloton wordt je echt meegezogen. Na ruim 20km beginnen we om 7.45u aan de 1e klim. Col du Mort. Die doet zijn naam geen eer aan. Ik kom gelijk met Rob boven na ruim 1uur klimmen. Gelijk afdalen daar raak ik Rob kwijt geen probleem we zouden wel kijken of we bij elkaar zouden blijven. Niet dus. Na nog een venijnig klimmetje onderweg naar de 1e stop om 10.15u in Valbonnais na 65km. Daar zie ik Rob nog even.  Weer andere dingen als in Nederland oa vijgen en van die zachte snoepjes omsuikerd die ik vroeger bij mijn oma kreeg bij de thee. STAPELEN!!!! Gauw weer verder. Na de stop al gauw een bord -Sommet 20km- lekker motiverend. 2e klim col d Ornon. Goed te doen. Tijdens de klim in gesprek met een Fransman die deed de kleine versie van 112km. De grote versie deed hij niet hij was niet gek😂 om half 12 was ik boven. De jongens van hotel stonden daar. Top geregeld. De afdaling in op naar de 2e lus. Het liep al tegen de 30gr. In de 3e klim in gesprek met een Belg. Vond mijn schijfremmen interessant. Ik ben er wel blij mee zei ik. Hij ging verder. Had een hoger tempo in de klim. En klimmen doe je het beste in je eigen tempo. Maar in de verte zie ik hem regelmatig afstappen en even rusten of lopen. Iedereen heeft het zwaar.  3e klim Villard-Reculas. 13km 7-10% pittig en deze ligt grotendeels in de zon. In Villard-Reculas was weer een eigen stop. Daar was net een ernstige valpartij gebeurd. Iemand zijn stuur brak af. Niet leuk. Maar de koers wacht op niemand. Bijvullen en weer door. De klim verder afmaken. Rob rijd 10min voor mij. Onderweg nog een extra waterpunt. Afdalen en toen thuiskomen op de Alpe tussen bocht 6 en 5. Vlak voor bocht 3 rechtsaf de andere weg naar de top. Mijn teller geeft 37gr. aan mijn krachten vloeien langzaam weg. Alles ligt nu pal in de zon. Om 14.10u ben ik boven. Ravitailering stokbroodje worst en brie. Die moest ik wel even goed doorspoelen 😀 De klim loopt nog even door achter langs het vliegveld. Even live voor het thuisfront en dan 3km afdaling op een slechte weg. Toen de 5e klim van de dag. De sarenne hij ligt in een dal het is bloedheet en aan de weg zie je bijna niet dat je 3km langs 10% aan het stijgen bent. Om 15u ben ik boven. Bidonnetjes vullen en dan afdalen de eerste 3km zijn niet leuk. Slechte weg grind op de weg en -10% Pfff Na 3km wordt het beter. Halverwege de afdaling een enorme knal. Achteraf blijkt een spaak gebroken. 😠😡 eenmaal beneden nog een kleine 20km naar de voet van de laatste klim. De naamgever van deze rit de vaujany. 5km a 10%. Maar eerst daar nog zien te komen. Pal tegen wind (kracht 3 a 4) en niemand voor of achter mij. Om 16.45u begin ik aan de laatste klim. Wat een drama. Onderweg kom ik mensen tegen die het net zo zwaar hebben. Maar het gaat gewoon niet meer. Pap in de benen. Moet zelfs 4x van de fiets. Maar na een uur ben ik boven. Daar zie ik Rob die het ook zwaar had maar al een klein uurtje binnen is. Ik kom met 1 arm in de lucht over de streep. Wat ben ik blij en heb er hard voor moeten werken. Mijn zuivere fietstijd was 9u36min. Big hug en de felicitaties over en weer aan Rob. Krijg een cola aangereikt en een medaille. Na 175km en ruim 4000 hoogtemeters dik verdiend. Nog even wat eten en bijkletsen. Esther geïnformeerd en terug naar het hotel. In de afdaling zien we nog mensen naar boven ploeteren. Lekker in het wiel van Rob halen we op de dam de Belg van de schijfremmen in. Elkaar gefeliciteerd en weer verder. Leuk!!! In het hotel lekker opfrissen verhalen delen. En een bbq. Nog een avondwandeling. Om 22u ging het licht bij mij uit. Heerlijk geslapen.

30/6
Wederom half 9 de wekker. Eerst Esther en Hanny fijn weekend toegewenst. Die gaan een weekendje naar Son. Terug naar hun roots. Na een lekker ontbijt de fietsen gecontroleerd en klaar gemaakt voor morgen. Toch nog een uurtje uitfietsen en nog een mooi nieuw fietspad ontdekt. Lunch in bourg. Terug weer op de fiets. Even rusten. Rob maakt een lijstje wat hij moet eten en drinken per uur. 100 calorieën verbranden per uur. Er zit wel wat in en ga ook maar eens rekenen 😂🍰 Daarna startnummer halen. Met de auto de slotklim. goeie!!!! 6km a 10% En dat met morgen 170km in de benen😀. Adem in adem uit. Bij de finish lokatie t-shirtje gekocht. Terug bij hotel Pasta!!!! Om 16u uitleg van de hoteleigenaar. Die staat óók 2x op de route. Kunnen we 2 zakjes met eten drinken réserve bandjes etc. meegeven. 2e helft Frankrijk-Argentinie gekeken. 4-3. Terug naar de kamer. Alles voorbereiden voor morgen. Spanning stijgt. Nu nog even rust pakken. Diner soep steak en chocolade taartje. Vezelrijk denk ik. 😉 kleine avond wandeling. Geen tijd meer om voetjebal te kijken. Laatste check alle spullen 💪 morgen rij ik in mijn Nederland shirt met mijn nieuwe sokken. Dit is een goed stel hoor!!! (Kwisvraag: wie zei dat in 88) half 6 gaat de wekker morgen. 6u ontbijten half 7 naar de start 4km verderop. Truste

29/6
Half 9 de wekker na weer een gebroken nacht. Na een lekker ontbijt en een geanimeerd gesprek met de eigenaar van het hotel boodschappen gedaan. Inkopen gedaan. Sokken (verrassing Esther), fiets gereserveerd voor Esther volgende week. Kaarten naar de beide moeders. Goed bezig!!! Pizza puntje bij de bakker gehaald. Omkleden en beide ons eigen weg. Rob volgt zijn trainingsschema en ik doe de 2e lus van de vaugany. 2 shirts aan advies van Rob. Wennen aan de warmte. Route start hotel buitenom naar vilard reculas. Na ruim een uur klimmen is het thuiskomen op de Alpe in Huez Vlak voor bocht 6. Na bocht 4 rechtsaf de klim vervolgen via de route die de bussen normaal gesproken nemen. Zo is ook zondag de route. Boven voor ons hotel van AlphenduZes in 2015 app contact met Rob. Ik besluit verder te gaan en de lus af te maken. Volgende klim de sarenne. Pittig. Boven FOTOOOO. Dan afdalen smal en gevaarlijk de eerste 2 a 3km. Los grind en gaten. En dat met -10% dus rustig aan. Ben niet boven de 25 geweest. Halverwege het dorp bidonnetjes gevuld. En toen op een wat bredere weg. Bizar de tour komt langs over 2 weken. Kompleet nieuwe weg geasfalteerd. Wel lekker tik ik de 60 nog even aan😀😂 beneden aangekomen bij de dam van les2alpes nog verder afdalen naar bourg. En zo was ik om ca 16.45u weer terug. Nuttige verkenning. Pasta party. Wasje gedaan en nu de beentjes omhoog. Zo aan tafel. Na het tafelen nog een wandelingetje gemaakt. Morgen startnummers halen en relaxen. Zondag D-day. O ja volgens Rob zijn app wordt het 21gr en die van mij 35gr. We gaan het zien

28/6
Om half 8 de wekker. Douchen ontbijten en om even over negenen reden we weg nog 650km voor de wielen.11u koffie het is lekker warm. De koffie En het weer. Onder de klanken van Spotify Bob Marley (tree little birds) ja echt waar!!!!! Elvis, André hazes. Wie rijd mag het lijstje kiezen. Airco uit… Wennen aan de warmte. 😂Om 13.00u nog een stop en om even voor 16u waren we in Allemont. Inchecken uitladen en om kwart over 5 zaten we voor een tochtje van 1,5u op de fiets.  Na een verfrissende douche een 3 gangen diner.  In gesprek met mensen die voor het eerst het hooggebergte gaan beklimmen. Leuk!! Morgen…… ik denk fietsen

27/6

Vakantie goed beginnen met een lunch bij mijn moeder, daarna spulling inladen en samen met Rob naar Frankrijk om 15.15u vertrokken veel file. Onderweg naar WK voetbal luisteren Die mannschaft uit het toernooi geknikkerd. 1e stop voorbij Namen om 19u. Om 21u in Yutz aangekomen. Inchecken daarna spullen naar de kamer. En even uitfietsen. Bloedsomloop weer op gang krijgen. Het was maar 20min. Maar wel even lekker. Om 23u slapen. Truste😀